10 مهارت برتر ارتباطی
آیا می خواهید در رقابت برجسته شوید؟
1. گوش دادن
شنونده خوب بودن یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط خوب است. هیچ کس دوست ندارد با کسی ارتباط برقرار کند که وقت خود را برای گوش دادن به شخص مقابل اختصاص نمی دهد. اگر شنونده خوبی نیستید ، درک آنچه از شما خواسته می شود دشوار است. گوش دادن فعال شامل توجه دقیق به صحبت های شخص دیگر ، پرسیدن سئوالات روشن و بیان مجدد گفته های شخص برای اطمینان از درک است (“بنابراین ، آنچه شما می گویید …”). از طریق گوش دادن فعال ، بهتر می توانید صحبت های شخص مقابل را درک کنید و می توانید پاسخ مناسب دهید.
2. ارتباط غیر کلامی
زبان بدن ، تماس چشمی ، حرکات دست و صدای شما همگی پیامی را که می خواهید منتقل کنید در بر دارند، موضع آرام و باز (دستها باز ، پاها آرام) و لحن صمیمی باعث می شود تا شما نزدیك به نظر برسید و دیگران را ترغیب می كند تا صریح با شما صحبت كنند.تماس چشمی نیز مهم است. شما می خواهید به چشمان فرد نگاه کنید تا نشان دهید که روی او و مکالمه متمرکز هستید. (با این حال ، مطمئن شوید که به فرد خیره نمی شوید ، که باعث ناراحتی او می شود). همچنین در حین صحبت به سیگنال های غیرکلامی دیگران توجه کنید. غالباً ، نشانه های غیرکلامی احساس واقعی شخص را بیان می کند. به عنوان مثال ، اگر فرد به چشمان شما نگاه نمی کند ، ممکن است ناراحت کننده باشد یا حقیقت را پنهان کند.
3. وضوح و جمع بندی
ارتباط کلامی خوب به معنای کافی گفتن است، زیاد یا کم صحبت نکنید. سعی کنید پیام خود را در کمترین حد ممکن بیان کنید. آنچه را که می خواهید واضح و مستقیم بگویید ، خواه صحبت شخصی با شخصی داشته باشید یا از طریق تلفن و ایمیل. اگر سر و صدا و حاشیه ایجاد کنید ، شنونده دقیقاً از آنچه می خواهید مطمئن نمی شود. قبل از گفتن ، به آنچه می خواهید بگویید ، فکر کنید. این به شما کمک می کند تا از صحبت زیاد یا گیج کردن مخاطب خود جلوگیری کنید.
4. دوستی و صبر
از طریق لحن دوستانه ، سئوال شخصی یا صرفاً لبخند ، همكاران خود را به برقراری ارتباط آزاد و صادقانه ترغیب كنید. رعایت ادب در تمام ارتباطات محل کار بسیار مهم است. این مهم هم در ارتباط حضوری و هم در ارتباط کتبی وجود دارد. در صورت امکان ، ایمیل های خود را برای همکاران و / یا کارمندان شخصی سازی کنید ” امیدوارم که آخر هفته خوبی داشته باشید” در ابتدای ایمیل می توانید یک پیام را شخصی سازی کند و به گیرنده احساس رضایت بیشتری بدهید. عجول نباشید و در دریافت محتوی اصلی پیام صبور باشید
5. اعتماد به نفس
اطمینان از تعاملات خود با دیگران مهم است. اعتماد به نفس به همکاران شما نشان می دهد که به گفته های خود ایمان دارید و آن را دنبال خواهید کرد. تراوش اعتماد به نفس می تواند به سادگی برقراری تماس چشمی یا استفاده از لحنی محکم اما دوستانه باشد. از بیان گفته های سوال مانند بپرهیزید. البته مواظب باشید متکبر یا پرخاشگر به نظر نرسید. مطمئن باشید که همیشه در حال شنیدن طرف مقابل هستید و با او همدردی می کنید.
6. همدلی
استفاده از عباراتی به سادگی “من می فهمم از کجا …..” نشان می دهد که به حرف طرف مقابل گوش داده اید و به نظرات او احترام می گذارید. گوش دادن فعال می تواند به شما در هماهنگی با آنچه طرف گفتگوی شما فکر می کند و احساس می کند ، فکر کنید، که به نوبه خود ، نمایش همدلی را آسان می کند. حتی وقتی با یک کارفرما، همکار یا کارمند مخالف هستید ، درک و احترام به دیدگاه آنها برای شما مهم است.
7. ذهنیت باز
یک ارتباط دهنده خوب باید با ذهنی باز و انعطاف پذیر وارد هر مکالمه ای شود. در گوش دادن و درک دیدگاه شخص مقابل ، به جای انتقال ساده پیام خود ، باز باشید.با تمایل به گفتگو ، حتی با افرادی که با آنها مخالف هستید ، می توانید گفتگوی صادقانه و سازنده تری داشته باشید.
8. ارزش قائل شدن
در صورت احترام به آنها و عقایدشان ، مردم در برقراری ارتباط با شما بازتر خواهند بود. اقدامات ساده ای مانند استفاده از نام شخص ، برقراری ارتباط چشمی و گوش دادن فعال هنگام صحبت فرد باعث می شود كه فرد احساس قدردانی كند. با تلفن ، از حواس پرتی پرهیز کنید و تمرکز خود را روی مکالمه حفظ کنید.با اختصاص دادن وقت برای ویرایش پیام ، از طریق ایمیل احترام را منتقل کنید. اگر نامه ای کاملاً گیج کننده و مبهم برایشان ارسال کنید ، گیرنده فکر می کند که شما به او احترام زیادی نمی گذارید تا از طریق برقراری ارتباط با او فکر کنید.
9. بازخورد
توانایی دادن و بازخورد مناسب ، مهارت مهمی در برقراری ارتباط است. مدیران و سرپرستان باید به طور مداوم به دنبال روش هایی برای بازخورد سازنده کارمندان باشند ، چه از طریق ایمیل ، تماس تلفنی یا به روزرسانی وضعیت هفتگی. بازخورد دادن شامل تعریف و تمجید می شود، چیزی به سادگی گفتن “کار خوب” یا “تشکر از مراقبت از آن” به یک کارمند می تواند انگیزه را بسیار افزایش دهد.
به همین ترتیب ، باید بتوانید نظرات دیگران را بپذیرید و حتی آنها را تشویق کنید. به بازخوردی که به شما داده می شود گوش دهید ، در صورت عدم اطمینان از این مسئله سئوالات واضحی بپرسید و برای اجرای بازخورد خود تلاش کنید.
10. زمان درست پیام
یک مهارت مهم ارتباطی این است که بدانید به راحتی از چه شکلی از ارتباط استفاده کنید. به عنوان مثال ، برخی از مکالمات جدی (اخراج ، استعفا ، تغییر در حقوق و غیره) تقریباً همیشه به صورت حضوری انجام می شوند.شما همچنین باید به شخصی که می خواهید با او صحبت کنید فکر کنید ، اگر او فرد بسیار شلوغی است (مانند رئیس شما) ، ممکن است بخواهید پیام خود را از طریق ایمیل منتقل کنید.